Smlouvy s rodiči pomáhají rodině i škole

Už dva měsíce probíhá na 35 českých základních školách pilotní projekt „Smlouvy s rodiči“. Dosud jich bylo podepsaných 54, dalších 44 je k podpisu připraveno. Podle vyjádření ředitelů škol zapojených do projektu tyto smlouvy dětem, rodičům i školám výrazně pomáhají.

Pilotní „testovací“ projekt Individuálního výchovného plánu (Smluv s rodiči) spustil ministr školství Josef Dobeš v září tohoto roku. „Za dva měsíce pilotního ověřování na školách podepsalo smlouvu už 54 rodičů z pětadvaceti škol. Na ostatních školách k podpisu zatím nedošlo, ale probíhá tam proces, který k němu povede. Rekordem je 12 uzavřených smluv na jedné škole. Nejčastějšími přestupky jsou nekázeň a neplnění školních povinností, záškoláctví a nevhodné chování v hodině, ojediněle jsme se setkali i s podezřením na fyzické a psychické týrání a krádež,“ shrnul na úvod tiskové konference ministr Dobeš a pokračoval: „Z řad ředitelů škol a zprostředkovaně i od rodičů se ke mně dostávají slova spokojenosti, plošně chceme proto smlouvy s rodiči zavést na školy od 1. září 2012.“


Podle jednoho ze spoluautorů projektu dětského psychologa Václava Mertina je důležité si uvědomit, že smlouvy s rodiči jsou velice dobrou zpětnou vazbou pro školy, rodiče i děti: „Rozhodně nechceme suplovat výchovné komise, nechceme nikoho trestat – Individuálními výchovními plány nabízíme školám, rodičům a dětem cestu k řešení problémů, k větší komunikaci.“

O přímé zkušenosti se smlouvami s rodiči se podělili osobně i dva zástupci pražských základních škol, které se do pilotního ověřování zapojily. Ředitel ZŠ Rakovského Pavel Nedbal a zástupkyně ředitele ZŠ Mendelova Zdena Wejmelková shodně potvrdili, že je tento projekt v žádném případě administrativně nezatěžuje, ministerstvem připravené formuláře a metodika jim situaci značně ulehčuje.

„Do dneška jsme sice žádnou písemnou smlouvu neuzavřeli, to ale není našim primárním cílem. Důležitější je pro nás hned v první fázi aktivně zapojit do řešení problému dítě, rodiče, učitele a slovně si domluvit další postup,“ vysvětlil ředitel Nedbal. Naopak Zdena Wejmelková potvrdila už dva podepsané Individuální výchovné plány: „U rodičů má váhu i to, že smlouva je posvěcena ministerstvem školství, vidíme, že se ochotněji zapojují do jakékoli spolupráce se školou. V konkrétních případech jsme zaznamenali pokroky a s dětmi se už intenzivně a odborně pracuje na zlepšení jejich chování,“ vysvětlila zástupkyně ředitelky Wejmelková.

„Pro mě jako ministra školství, ale i jako psychologa je důležité, že jsme si hned na začátku nástupu na ministerstvo školství pojmenovali fakt, že kázeň či spíše nekázeň dnešních dětí problémem prostě je. A smlouvy s rodiči jsou jakousi metodikou pro školy a rodiče, jak s tím něco dělat, jak si navzájem pomoci,“ dodal ministr školství Josef Dobeš. A Václav Mertin ho doplnil: „Samozřejmě, školy pracovaly s rodiči jakkoli problémových žáků i bez podpisu takové smlouvy, nyní ale mají v rukou jasnou metodiku a postup, jak dítě zvládnout ne silou, ale umem. A musíme si přitom uvědomit, že škola má vzdělávat a pomáhat, ne trestat či sankcionovat.“ Navíc podle Mertina není hlavním úspěchem podpis individuálního výchovného plánu - ideální je, když se náprava podaří díky spolupráci všech zapojených subjektů už během procesu, který k podpisu vede.

Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy