Opatření pro učitele bez kvalifikace
Ministr Chládek navrhl krizový management pro řešení kvalifikace učitelů, otevření mimořádných termínů studia pro ty, kteří ještě letos chtějí nastoupit ke studiu. Zavést plošnou výjimku pro rodilé mluvčí cizího jazyka a pro učitele odborných předmětů na středních školách. Ti dostanou výjimku tehdy, jestliže jejich závazek na škole nepřesahuje poloviční úvazek. Zákon se nebude týkat učitelů nad 55 let s dvacetiletou praxí. U těchto lidí bude konstatováno, že nesplňují požadavek kvalifikace podle zákona. Přistoupit ke zřízení komisí, které budou tvořit zástupci inspekce, zřizovatele, vedení školy a školských odborů. Ty posoudí situaci konkrétních pedagogů na konkrétních školách, kde je vysoké procento pedagogů bez formální kvalifikace. Zavedení registru učitelů, aby bylo jasné, kolik učitelů regionálně i podle oborů máme a kolik, kde a s jakou kvalifikací bude potřeba. Připravit novelu zákona o pedagogických pracovnících do konce dubna 2014. V rámci zřízení národních kulatých stolů k jednotlivým koncepčním otázkám vzdělávací politiky řešit problémy kvalifikace pedagogů dlouhodobě v souvislosti s kariérním řádem. Učitelský registr a Národní kulatý stůl k učitelské profesi by mohly pomoci najít řešení. Marcel Chládek si cení především získaných dat, snahy dosáhnou dohody a ochoty uvažovat o tom, jak řešit situaci dlouhodobě. Opatření, která na pátečním brífinku se zástupci odborů a děkanů pedagogických fakult navrhl ministr školství Marcel Chládek přinášejí konkrétní čísla o aktuální míře a rozložení učitelů bez formální kvalifikace; zřízení registru učitelů by pomohlo udržet informovanost státní správy v této oblasti. Přehled o regionálním a oborovém rozložení a míře nezaměstnanosti učitelů může systému pomoci; komise složené ze zástupců zřizovatele, inspekce, vedení školy a odborů jsou kompromisním řešením, které má zamezit svévoli ze strany ředitelů v rozhodování, kterého učitele je možné dál nechat učit, ale snaží se jim nechat i jisté pravomoci jako pedagogickým lídrům škol; výjimky pro rodilé mluvčí, odborníky zaměstnané na malý úvazek a učitele nad 55 let s dvacetiletou praxí pomohou vyřešit nejproblematičtější situace ve školách; národní kulatý stůl k učitelské profesi je potřebné fórum k hledání shody, jak se má proměnit učitelská profese, jakou potřebuje podporu a jak pro ni získávat kvalitní uchazeče.